„Běž si udělat domácí úkoly!“ Jako děti jsme tuto větu slýchali jen velmi neradi. Znamenala totiž, že zábavnému odpoledni definitivně odzvonilo.
S příchodem vlastních dětí a jejich domácích úkolů však nejeden rodič zjistil, že už se tento příkaz trvale uhnízdil i v jeho slovníku. Je to ale skutečně nutné? Měly by děti na základních školách stále dostávat domácí úkoly?
Táta parťák otevřel diskuzi o domácích úkolech
Domácí úkoly vyvolávají diskuzi už celé roky. Teď se ale rozpoutalo něco ještě většího. Spouštěčem byl příspěvek blogera vystupujícího pod přezdívkou „Táta parťák“. Ten nebyl spokojen s domácími úkoly, za jejichž nevypracování hrozil jeho synovi postih. Proto prostudoval školní řád i rámcové předpisy synovy školy, kde o domácích úkolech nenašel žádnou zmínku. Následně tedy požádal ředitele školy, aby jeho syn mohl vypracovávat úkoly zcela dobrovolně. Ten mu nakonec vyhověl. Bloger je přesvědčen, že by úkoly neměly být povinné – právě povinnosti u dětí často vyvolávají nechuť. Chování Táty parťáka vzbudilo u některých rodičů sympatie, u řady dalších však zvedlo vlnu nevole.
Úkoly pouze přenášejí odpovědnost z učitelů na rodiče
Odpůrci domácích úkolů často argumentují tím, že učitelé pouze přenášejí své povinnosti na rodiče – ti musí úkoly vypracovávat s dětmi a zastoupit tak roli učitele. Kromě toho řada lidí tvrdí, že škola sama o sobě zabírá mnoho času. Když se k tomu přidají ještě domácí úkoly, dětem už žádný volný čas nezbývá. Děti jsou poté unavené a nedokáží se soustředit, čemuž odpovídá i kvalita vypracovaných úkolů. Kromě toho někteří rodiče přiznávají, že se zvyšujícím se věkem dětí a vzrůstající obtížnost domácích úkolů často nejsou schopni zadání kontrolovat nebo pomáhat s jejich vypracováním.
Bez úkolů se děti nenaučí zodpovědnosti
Na druhé straně pomyslné barikády stojí zastánci domácích úkolů z řad rodičů i učitelů. Ti jsou přesvědčeni, že domácí úkoly rozvíjejí u dětí smysl pro zodpovědnost. Děti se prý díky domácím úkolům naučí plnit své povinnosti a také si již v útlém věku osvojí studijní návyky, které se jim určitě budou hodit i v budoucím studiu. Mimoto si rodiče ověří, co dělá dětem největší problém – poté je mohou nepochopenou látku snáze doučit.
Jak na problematiku domácích úkolů nahlížíte vy? Jsou podle vás přínosné, nebo nikoliv? Budeme rádi za váš názor.